Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik van cookies op de website.

Bootinstructie

Bootinstructie



Scyllias Bootinstructie BWM Deepsea 25 /Honda 150 pk

 

De boot van Scyllias heeft de volgende hoofd componenten welke hieronder in detail worden beschreven.
Boot:                    RIB model BWM DeepSea 25 (6,80 meter lang, 2,55 m breed, diepgang 0,5 m)
Motor:                 Honda 4 takt 150 pk
Trailer:                 Freewheel 7,5 m lang, 1500 kg max totaal gewicht

 

Boot:

De boot heeft een polyester romp en Hypalon tubes met 5 compartimenten. Deze tubes moeten redelijk hard opgeblazen zijn maar voor zit comfort niet te hard. Opblazen kan met de handpomp die in het compartiment in de vloer voorin zit of met een duikfles en de zwarte slang die ook voorin ligt.

Wanneer de duikfles wordt gebruikt dan langzaam vullen anders blaas je het ventiel naar binnen.

In het console luikje aan de voorkant vind je EHBO spullen, reparatie setje en mobiele marifoon.
Hier zitten ook de zekeringen.

Onder de zitplaats zit de accu met hoofdschakelaar, brandblusser, gereedschap, tank met vulslang, korte lijntjes, warmtedeken, vuurpijlen en er is wat ruimte voor de schipper.

In het luikje op de bodem voorin zit ook een reserve anker en lijn.

Op het console zitten diverse meters maar ze werken niet allemaal.
Wel werkt de toerenteller, accu spanning,

Op de bediening van de motor zit een alarm voor oververhitting, olie tekort en andere problemen met de motor.
Ook zit hier de dodemans knop en het contact.

Boven op het console zit de dieptemeter met GPS kaartplotter.

Alle disksloten hebben dezelfde sleutel.

Achter de console staat een rek om flessen te plaatsen, dit is geen ruggensteun tijdens het varen.

In de A beugel achterop zit de verlichting en de diverse antennes.

Ankers, boeien en lijnen zitten in kratten.

 

Motor:

De Honda 150 PK heeft voldoende vermogen om 8 duikers met schipper te kunnen vervoeren. Het is een 4 takt motor met 4 cilinders. Iedere cilinder heeft een eigen bobine en injectie.

De bediening gaat via de handles aan het console waar ook het contact, dodemansknop en choke zit

De motor heeft een hydraulische trim.

 

Trailer:

De Freewheel trailer is speciaal voor deze boot aangepast. Hij is geremd en heeft verlichting met een 12 polige steker. Het maximaal toegestane gewicht is 1500 kg.
Let op dat je auto dit mag trekken!

 

Boot behandeling:

Voordat je vertrekt moet je de volgende zaken checken:

- Bandenspanning trailer (3,5 tot 4 bar)
- Spanband achter goed vast
- Spanband voor goed vast
- Lichtbalk goed vast (achterzijde maar ook de uitschuifbare stangen)
- Werking trailer verlichting
- Alle luiken dicht en op slot (indien aanwezig)
- Motor iets omhoog getrimd (net boven steunen van de trim)
- Motor naar een kant en vrij van lichtbalk
- Sleutels (+reserve sleutels)
- Boot en trailer kenteken
- Koffer met map bootbehandeling en andere zaken
- Brandblusser, marifoon, vuurpijlen
- Tank vol (ca 3 cm onder de rand van de tank)
- Ankers, boeien, lijnen.

Rijden met de trailer:

Let op de maximum snelheid, een bekeuring is voor degene die de boot gereserveerd heeft! 
De maximale snelheid voor de trailer is 110 km/uur, ook al mag je in het butenland sneller!
Let op drempels.
Let op dat de trailer lang is en naar binnen komt in bochten dus ruim nemen en goed opletten.
Rustig remmen
Zorg voor bredere spiegels op de auto

Boot te water laten:

- Zorg voor een geschikte trailerhelling en een auto die hem er ook weer uit kan trekken.
- Maak de kabel van de verlichting los net voor het rechter wiel en breng hem naar achteren.
- Schroef de balk los, verwijder deze en schroef de knop moeren terug (incl de plastic revet)
- Maak de zijstangen van de lichtbalk los en schuif deze helemaal in.  Borg ze hierna weer.
- Maak de spanbanden los en verwijder deze. Laat de lier band vastzitten.
- Zet de hoofdschakelaar van de accu om, open alle sloten, doe de sleutel in contact en bevestig dodemans knop.
- Breng het witte touw aan de voorkant naar voren en haal het uit de knoop.
- Breng de motor helemaal omhoog met de trim knop op de gashendel of aan de motor.
- Knijp in de bal in de benzine leiding tot deze hard is
- Rijd de trailer achteruit van de helling totdat de banden net in het water staan.
- Check of het water bij de motor vrij is en diep genoeg.
- Breng het witte touw op de kant en maak de lierband los.
- Duw de boot met 2-3 man in het water, houd de witte lijn vast.
- Rij de trailer uit het water, let op dat de witte lijn niet in de trailer blijft hangen.
- Laat de trailer aan de auto (op slot) of zet hem los neer (op slot)
- Niet op de handrem zetten !!
- Breng de boot aan de kant en leg hem goed vast. 

Motor starten:

- Breng de motor omlaag tot net met de schroef in het water.
- Check of de gas/versnellings hendel in zijn vrij staat (in het midden)  Zo niet dan kun je niet starten.
- Zet de choke open
- Start de motor met de contact sleutel, zet snel de handgas weer dicht.
- Controleer dat er een straaltje water uit de motor komt. Dan koelt de motor. 

Weg varen:

Check of er vrij water is en voldoende diepte.
- Maak de lijnen los en zorg dat deze netjes in de boot liggen.
- Knijp de knop in de gashendel in en druk deze voorzichtig naar voren (vooruit) of naar achteren (achteruit)
- Zodra hij in de versnelling staat, kun je voorzichtig gasgeven.
- Bij voldoende diepte, de motor helemaal naar beneden trimmen.

Inladen mensen/duikmateriaal

Er kunnen 10-12 mensen aan boord of 8 duikers en 1 schipper (+hulp)
- Zorg dat alle flessen tegen het rek staan of er achter op de grond liggen.
- Zet de flessen goed vast.
- Alle loodgordels voor in de punt.
- Boeien en reserve lijnen ook voor in.
- De te gebruiken ankerlijn en boei achterin, gebruiksklaar in emmer of kist.
- Losse materialen zoals lampen, cameras, brillen voorin of boven op het flessen rek.
- Vinnen voorin, achterin of bij de flessen, zolang het maar netjes is en redelijk vast ligt.

Varen:

- De motor heeft 150 PK en kan dus eenvoudig een snelheid van 30 knopen halen.
  Doe dit niet want je gebruikt dan erg veel benzine en bij golfslag gaat alles kapot.
- Kruissnelheid met duikers 20-24 knopen.
- Bij een zware belading, moet het gewicht (de duikers) bij optrekken even naar voren en moet er volgas gegeven worden tot de boot in planee komt. Hierna kan iedereen weer terug naar achteren en kan het gas terug naar ca 75-80%.
- Let op de golven, gas iets terug, snelheid 12-15 knopen, recht op de golf aanvaren.
- Hoge golven van een schip stapvoets aanvaren anders ga je springen.
- Hoge golven (2-3 meter) door wind altijd recht voor/achter of schuin maar nooit onder een hoek van 90 graden (van opzij) want dan kun je omgegooid worden.

 

Wrak aanvaren:

- Kaartplotter op kleinste detail zetten, check de stroom of wind en vaar dan recht tegen stroom/wind in richting de tekens op de kaart.
- Vanaf 0,2 nm stapvoets varen en goed op de dieptemeter letten. Zodra je boven het wrak bent of er net overheen, anker boei compleet laten gooien.
- Motor in vrij na gooien ankerlijn.

Opties bij de duikstek:

- Gewoon rots, anker uitgooien en wachten tot je vast ligt. Het eerste buddypaar controleert of het anker vast ligt.
- Wrak met boeilijn, duikers droppen 5-10 m stroom/wind opwaarts zodat deze naar boei kunnen zwemmen. Boot blijft varen of legt vast als dit mag. Indien de boot vast mag, kunnen de duikers ook vanaf de boot naar de boei zwemmen.
Wrak zonder boeilijn stromend water, dikke lijn op diepte + 5 meter maken. Zware loden blokken gebruiken. Grote ton op juiste lengte lijn, rode bol aan overblijvend deel lijn. Gewichten en lijn snel droppen, zorg dat het niet in de knoop komt. Laatste paar blaast ballon op en stuurt de gewichten omhoog. Schipper haalt dit uit het water. De boot blijft in de buurt, alle duikers komen vrij omhoog en hebben een decoballon.

Je kunt ook dreggen met een dikke lijn en de boot op het wrak vastleggen. Eerste paar controleert het anker, laatste paar (ieder paar klikt een musketon haak aan de lijn en haalt deze bij opstijgen weer weg zodat je ziet dat je de laatste bent.
Alle duikers komen via de lijn naar boven,

Diep water zonder stroming, gebruik de dunne boeilijn op katrol. Let op dat je deze direct vastzet zodra het gewicht op de bodem is (10-15 sec) anders rolt de hele lijn af.
Duikers mogen niet aan deze lijn trekken tijdens afdalen.
Laatste paar blaast de decoballon op.

Boot uit het water halen:

- Zet de trailer achteruit tot banden net in het water staan.
- Zorg dat de lier uitgerold is en de haak aan het eind van de trailer hangt.
- Auto goed op handrem, extra blokken achter de wielen
- Vaar de boot recht op de trailer, zet lierhaak vast en draai de boot op de trailer.
- Zet motor af en trim deze omhoog.
- Zorg dat de geleide wielen in de juiste positie staan en let op dat de boot recht blijft
- Wanneer de boot ca 15 cm voor de lier is, de boot borgen met het touw.
- De auto starten en rustig ophoog rijden, zorg dat je de blokken meteen laat verwijderen.
- Wellicht is wat hulp nodig (duikers helpen duwen)
- Op vlakke ondergrond, boot verder op de trailer draaien tot ca 10 cm voor de lier.
- Zorg dat de rollen achter net onder de spiegel zitten.
- Zet de banden achter en voor goed vast, borgvoorkant met touw.
- Zet motor omlaag tot net voor de trim steunen.
- Zet accuschakelaar uit, sluit alle luiken, alle losse spullen uit de boot of borgen. Zet vlaggen vast.
- Schuif stangen van lichtbalk uit maar zet nog niet vast.
- Monteer de lichtbalk en breng kabel (af en toe om frame draaien) naar voren en bevestig stekker
- Schuif de lichtbalk naar voren zodat de schroef nog net vrij kan draaien en zet de beide knoppen goed vast.
  Door wat op en neer te wippen kun je ze nog vaster krijgen.

 

Bediening GPS Kaartplotter Dieptemeter

Deze volgt nog.

Boot terugbrengen naar de stalling:

- Zorg dat de tank weer gevuld is.
- Zorg dat boot en trailer schoon zijn (eventueel spoelen!)
- Meld eventuele defecten aan de materialen commissie.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!